Utskrift från www.ovanaker.se

En del av gänget som jobbar inom Ovanåkers kommuns hemsjukvård.
Från ett stort antal inhyrda konsulter till i stort sett enbart tillsvidareanställda
Inom Ovanåkers kommuns hemsjukvård har det under flera år varit svårt att rekrytera personal och kommunen har varit tvungen att betala för konsulter. Med arbetsmiljön i fokus har kommunen nu vänt den trenden. Här berättar enhetschef Kristina Leandersson mer om resan från många konsulter till merparten tillsvidareanställda.
Vi har arbetat med arbetsmiljön under en längre tid och har nu slagit ihop rehabenheten med sjuksköterskeenheten. Genom att tillhöra samma enhet kan vi på ett enklare sätt samverka med patientens behov i fokus. Vi jobbar nu tillsammans i team med undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter och rehabassistenter.
Kristina Leandersson berättar att ha kollegor som inte byts ut ofta, som konsulter gör, skapar en trygghet. Kristina planerar att fortsätta utveckla verksamheten framåt tillsammans med medarbetarna.
Delaktiga medarbetare är viktigt och en förutsättning för att få en bra utveckling i verksamheten. Det påverkar arbetsmiljön mycket och tillsammans kan vi bli ännu bättre!
Josefin Karlström jobbar som fysioterapeut på Ovanåkers kommun.
Jag började jobba här i augusti 2025. I gruppen delar vi kunskap, skrattar tillsammans och har nära dialog i vardagen. Det är viktiga delar i ett arbete. Förutom friheten i att själv kunna planera min dag uppskattar jag att få vara utomhus och få frisk luft när jag reser mellan mina patienter, säger Josefin.
Nästa steg i arbetet med att skapa ett starkt team är att byta lokal för att öka samverkan och teamkänslan ännu mer mellan sjuksköterskor och rehabpersonal.
Just nu saknar vi bara en till medarbetare för att vi ska vara ett komplett rehabteam utan konsultstöd. Vi har en tjänst ute nu som fysioterapeut så om någon är intresserad av att jobba tillsammans med oss får man gärna höra av sig. Jag träffas gärna för en förutsättningslös fika, avslutar Kristina Leandersson.

Hemsjukvårdens enhetschef Kristina Leandersson är trygg med sina medarbetare.
Fika med chefen
Är du fysioterapeut och vill veta hur det är att jobba hos oss? Jag träffas gärna över en förutsättningslös fika för att berätta mer. Hör av dig till mig, Kristina Leandersson, kristina.leandersson@ovanaker.se eller telefon 0271-571 13, så bokar vi en tid!
Vill du läsa mer om tjänsten och ansöka?
Här hittar du ansökan till fysioterapeut, Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. sista ansökningsdag är 11 juni.
Vad innebär det att jobba som fysioterapeut på Ovanåkers kommun?
Inom Ovanåkers kommuns hemsjukvård arbetar totalt tre fysioterapeuter. Just nu köps en av dessa tjänster in från konsult. Målsättningen är att kunna rekrytera en tillsvidareanställd fysioterapeut.
Hemsjukvården är en del av kommunens hälso- och sjukvård och arbetar nära invånare i alla skeden av livet.
Totalt jobbar 31 medarbetare inom kommunens hemsjukvård som undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter och rehabassistenter.
Som fysioterapeut samverkar du nära med bland annat arbetsterapeuter, sjuksköterskor, hemtjänstpersonal och vid behov regionens vårdaktörer.
Som fysioterapeut hos oss får du arbeta med rehabilitering där den betyder som mest – i patientens vardag. Du möter människor i deras hem, gör egna professionella bedömningar och bidrar till ökad självständighet och livskvalitet. Arbetet är varierat och självständigt, med stort utrymme för ditt kliniska omdöme.
Arbetet innebär självständiga bedömningar och resor i kommunen, men du är aldrig ensam i ditt uppdrag. Du ingår i ett nära team där vi stöttar varandra.

