Logotype Ovanåkers kommun
Här är du:

Vem bestämmer i kommunen?

Sverige är en demokrati.
Demokrati betyder att människorna som bor i landet väljer vilka som ska bestämma.
De som bestämmer kallas politiker.

Du som bor i kommunen är med och väljer vilka politiker som ska bestämma i Ovanåkers kommun.
De politiker som människorna väljer är med i kommunfullmäktige.

Kommunfullmäktige väljer en kommunstyrelse som leder kommunens arbete. Kommunfullmäktige väljer också vilka politiker som ska vara med i olika nämnder.

Politikernas arbete är offentligt. Det betyder att alla kan få veta vad de gör och bestämmer. Det kallas för offentlighetsprincipen.

Du kan säga till politikerna vad du tycker att de ska göra. Du kan lämna förslag.

Publicerad 2012-01-03
Dela
Kontakt

Kommunchef


Christer Engström
Tfn 0271-570 70
Mobil 070-607 04 06

Kommunalråd


Yoomi Renström (S)
Tfn 0271-570 95
Mobil 070-606 30 05

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

RSS-flöde:
Ovanåkers kommuns rss-flöde
© Ovanåkers kommun 2012